Stadium image
SONY DSC
Reklame*

Hvad er eSport?

’eSport’ er et begreb, der dækker over betegnelsen ’Elektronisk Sport’. I bund og grund indebærer det digitale- og computerspil, der bliver afholdt professionelt og spillet på konkurrenceplan. For mange er fænomenet ’eSport’ en meget ny ting. Sagen er dog den, at eSport er noget, der har eksisteret i snart 50 år. Det er dog eskaleret enormt meget siden årtusindeskiftet. I takt med at vores samfunds basale teknologiske viden har udviklet sig i en sådan grad, som den har, så har vores syn ændret sig på den digitaliserede og ”nørdede” verden. Særligt de yngre generationer har taget digital- og computerspil til sig, hvilket har gjort, at der overalt i Danmark dyrkes eSport på lige fod med eksempelvis fodbold eller håndbold.

Denne korte artikel sætter lys på eSport, og hvor eSporten placeres i forhold til mere traditionelle sportsgrene. Vi ser på, hvad der definerer en sport og hvilke ligheder, der eksisterer mellem disse. Derudover fortæller vi lidt om eSport herhjemme i Danmark og på international plan.

Hvad definerer en sport?

Sport er groft defineret som en aktivitet, der påkræver en egenskab eller færdighed og er oftest konkurrerende anlagt. En sportsgren opstår, når en sport er udformet efter et bestemt regelsæt, der fungerer både på national- og international basis.

eSport indeholder mange af de samme principper som en traditionel eller ”almindelig” sport. eSport indebærer eksempelvis:

  • Individuelle spillere, der gør sig i en-mandsspil som eksempelvis tennis eller svømning.
  • Hold, der træner sammen og spiller både i online og fysiske turneringer på samme vis som eksempelvis fodbold.
  • Det dyrkes på professionelt plan, hvor spillerne lever af det, men samtidig også på ”hygge-niveau”.
  • Grundet stor popularitet og eksponering strømmer det til med sponsorerer og investorer. Dette gælder både internationalt og smålokalt.
  • Holdene eller spillerne træner målrettet for at yde deres bedste på alle niveauer.
  • Der er store forretningsområder inden for eSport, der gør kommercielle aktiviteter en realitet.

Man kunne fortsætte listen længere endnu, da der eksisterer så mange fællesnævnerne mellem eSport og en traditionel sport.

eSport i Danmark

eSport har siden juni 2016 været en del af Dansk Atletik Forbund. Sideløbende har Dansk eSport i længere tid kæmpet for en bredere anerkendelse fra de officielle danske sports- og idrætsforbund. Det er en kamp, der er på sit højeste på nuværende tidspunkt. eSport i Danmark står over for en potential kæmpe udvikling og professionalisering.

Ifølge Mogens Jensen, Kulturordfører for Socialdemokratiet, var der i 2008 omkring 650.000 danskere, som jævnligt dyrkede online computerspil. Det er i modsætning til en anden anerkendt sportsgren som fodbold, hvor der i samme tidsperiode var omtrent 320.000 aktive udøvere i Danmark. eSport i Danmark er altså et kæmpe fællesskab, der ikke har fået dannet ordentlige rammer endnu.

Det er ikke noget, der er lykkedes for de danske eSport-organisationer endnu. Men det er klart en proces, der er i fremgang. Det ville være en sund ting for den danske eSport scene, da det ville strukturere de unge generationer omkring bestemte samlesteder. Det ville resultere i et øget kendskab til sporten, øget seer- og følgertal og sidst men ikke mindst ville det samle og opdage danske talenter endvidere.

eSport på verdensplan

Det er ikke kun i lille Danmark, at eSporten har haft en enorm vækst – det er en generel tendens, der foregår i hele verden. Tal og statistik fra databanken Superdataresearch fortæller, at eSport på verdensplan er et marked, der har en værdi af næsten 900 millioner dollars. Der er lidt over 210 millioner mennesker, der anses for at være eSport-seere. Selvom eSport ikke er kendt hos alle og enhver, så er det en industri, der er i kæmpe fremgang i hele verden. eSport er størst i Asien, men er dog skarpt forfulgt af både europæiske og amerikanske følgere. De tre verdensdele er også meget ligeligt fordelt rent omsætningsmæssigt, hvilket du også kan se på billedet herunder.