Sprinter sætter i gang
Sprinter leaving starting blocks on the running track. Explosive start.
Reklame*

Doping – et velkendt problem for mange sportsgrene. Når der kæmpes om succes, berømmelse, ære og præmiepuljer i mange millioner, så er der nogle mennesker, der vil gøre alt, hvad de kan for at ende på toppen. Sportsgrene som eksempelvis cykling og atletik er især ramt af dopingproblemet. Vi vil kort se på doping i relation til eSport, da det er et emne, der har været en del på fokus på ved den professionelle eSport scene, efter man har oplevet nogle særlige tilfælde med doping i eSport.

Hvorfor er doping relateret til eSport?

eSport er en industri, der har udviklet sig enormt meget de seneste år. På de sidste to år er de professionelle spilleres lønninger steget helt op til 10 gange så meget, og samtidig med dette er præmiepuljerne steget op til fire gange så meget som førhen. Der er kommet en del flere følgere, og i det hele taget er sporten blevet meget mere populær. Spillerne træner op til 40 timer om ugen for at kunne forblive på det højeste niveau i verden. For nogen er presset for stort. Doping er en måde, hvorpå en professionel spiller kan skabe en fordel foran resten af feltet.
eSport er i modsætning til andre sportsgrene ikke betonet af fysisk aktivitet i samme forstand. Man kan derfor spørge, hvorfor det er nødvendigt for topspillerne at dope sig selv til de store kampe og turneringer. eSport er ikke en særlig fysisk krævende sport, men derimod bliver din krop og sind presset enormt meget mentalt. Spillerne anvender doping, der kvikker sind, øger koncentration, årvågenhed og energiniveauet.

Det mest udbredte stof, der anvendes, er stoffet ”Adderall”. Adderall anvendes normalvis til at behandle koncentrationsbesvær og hyperaktivitet. Adderall anvendes derfor normalt som medicin til ADHD-patienter. Nogle professionelle eSport-udøvere har udtalt, at de anvender stoffet som et præstationsfremmende middel. De udtaler samtidig, at doping er et større problem på den professionelle eSport-scene end før antaget. Det har resulteret i, at der jævnligt udøves dopingkontrol ved de største eSpor-turneringer. De ledende mennesker inden for eSport har udtalt, at de vil være på forkant med dopingproblemerne for at undgå, at doping får det samme omdømme i eSport, som det eksempelvis har i cykling eller atletik.

”Vi var alle sammen på Adderall”

Ovenstående kommentar blev sagt af canadiske Kory ’Semphis” Friesen i et interview, hvori han udtalte, at hele hans daværende Counter-Strike hold, Cloud9, var påvirket af stoffet Adderall til en af de største turneringer inden for Counter-Strike. ESL One Cologne 2015 var turneringen, hvor hele Cloud9 holdet angiveligt var påvirket af det præstationsfremhævende middel. Kory Friesen udtaler i selvsamme interview, at doping i eSport er et større problem, end hvad de fleste kender til.

Udtalelserne fra Kory Friesen fik en række eSport-organisationer til at reagere hurtigt. Størstedelen af organisationerne opdaterede omgående deres reglementer vedrørende doping og andre præstationsfremhævende midler. IeSF (International eSports Federation) indgik efter kort tid et samarbejde med WADA (World Anti-Doping Agency) for at bekæmpe udbredelsen af doping iblandt eSport-udøvere. Fra turneringsorganisatorernes side er der udtalt, at der er stor fokus på kampen mod doping, da man ikke vil risikere et lige så beskadiget ry, som eksempelvis cykelsporten har.